Första dag dressyrkursen

Första dagen på kursen idag, riktigt bra var den! I praktiken fokuserade vi mycket på sitsen och dess inverkan på hästen. Vi värmde upp först med en hel del bra övningar för ryttare innan vi satte igång. Vi jobbade mycket på stora mittvolten med övergångar och gick sedan över till fyrkantspåret med samma sak; övergångar och volter. Donna var sjukt fin i dessa övningar! Därefter tog vi bort volterna men fortsatte med övergångar i trav; mellan och samlad. Jag ljuger inte om jag säger att Donna blev totalt förvandlad här! I hörnet mot långsidan exploderade hästen i världens bästa mellantrav, kvar i formen och jag kunde sitta kvar! Så äckligt stolt över det!

Galopparbete blev det också på volterna. Först galopp några varv för att komma igång. Sedan galopp halva volten och trav andra halvan. Byte av varv och då bytte vi ut traven mot skritt. Första halvan av galopparbetet var Donna riktigt, riktigt fin. Sedan upptäckte hon hur roligt det var att galoppera... Då är det bara att försöka bromsa och göra det bästa av situationen. Jag kan ju säga att det inte är lätt att försöka bromsa upp en framrusande tåg...

Lite mer jobb med traven längs fyrkantspåret med halter. Donna sprang i sin egna värld och jag kunde knappt göra något. Sista halten av kanske 20 svarade hon bra. Haha! Jag fick i alla fall till min blick, det var få stunder som jag studerade manen, istället koncentrerade jag mig på att ha en blick som planerade vägen. Pluspoäng!

Efter ridningen hade vi teori med sitsens utbildningsskala, övningar för att förbättra balansen och allmänt prat om sitsen. Mycket bra start!

Jag är jättenöjd över lektionen! Underbara häst!
Foto: Malin Nordin, bild från igångsättningen 2011

Kommentarer
Postat av: amanda

snygg blogg!!

2011-10-15 @ 21:55:12
URL: http://sweetfield.blogg.se/
Postat av: Werkestam

Tjoho, hamnade här efter lite googlande.

Vad bra det gick för dig igår och idag! :)



Önskar att det hade gått bättre för Donna och mig idag men alltså, vi funkade i n t e, haha :)



Härlig blogg!

2011-10-16 @ 22:59:44
URL: http://niomanadersvantan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback