6 oktober - hoppning Ninor

Vi började enkelt med att värma upp i alla gångarter längs fyrkantspåret. I traven jobbade vi med öppna längs långsidorna och öka traven på kortsidorna. Jättebra övning för Ninor då han ibland har väldigt svårt för övergångarna i arbetes- och ökad trav. I galoppen jobbade vi mycket med att öka och minska under lätt sits. Han kändes inte lika lyhörd som förra veckan men fullt godkänt kändes det.

Vi hoppade fram på ett kryss, en oxer och en linje i båge. Han kändes riktigt trevlig över alla tre framhoppningshinder och lyssnade väldigt bra på hjälperna!

Banan ser ni nedanför, ser väldigt simpel och enkel ut utan svårigheter men själv tycker jag att den var väldigt bra att rida på Ninor då han har väldigt lätt för att fara iväg när det är flera hinder i följd. Mellan 1 och 2 är det 5 galoppsprång, mellan 3 och 4 är det 6 galoppsprång och mellan 5 och 6 är det 4 galoppsprång.

Helt ärligt så fick vi inget flyt i banan. Mellan de två första lyssnade han för bra, mellan hinder 3 och 4 likadant och mellan de två sista lyssnade han inget alls. Vi kom rätt på kanske 2 hinder av alla men vi tog oss över. Det positiva i det hela var att jag tvekade inte en enda gång, och hindren låg på ca 80cm. DET är en stor förbättring! Vi avslutade med att rida långsidan några få ggr och sista gången blev det faktiskt full godkänt och hindren låg då också på ca 80cm. Jag är nöjd med lektionen och ser fram emot nästa gång jag får hoppa honom! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback