26 oktober - Hoppning barngruppen

Efter förra veckans lektion kände jag att det var dags att ta nästa steg med mina elever. Hoppa i trav och galoppera över bommar gör dom i sömnen numera och jag kände att det var dags att utmana lite. Så vi började enkelt att värma upp i alla gångarter, trava igenom en bomserie och travhoppa ett litet kryss. Nu är det inte längre något problem för eleverna att ha koll på de andra, utan alla kan nu hålla avståndet, respektera varandra och hjälpas åt för att alla ska få plats och då fungerar det!

Sedan gjorde jag något väldigt enkelt. En galoppbom och sedan ett räcke. Mer behövs inte första gången man hoppar i galopp kan jag tycka. Bommen la jag till för att hästen skulle få hjälp att komma rätt och för att det skulle bli mer flyt i det hela. Och vet ni vad? Det gick så otroligt bra! Höjden varierade efter hästarnas storlek och ryttarnas balans, men ska anpassa det efter ekipaget förutsättningar utan att det blir läskigt!

Nästa vecka jobbar vi med dressyr!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback