21 oktober - Cavaletti Donna

Igår hade vi cavaletti på träningen och jag fick äran att göra banan! Vi har ridit den tidigare för Camilla (eller liknande) och jag tycker den är oerhört nyttig! Det händer mycket, man måste vara snabb i hjälperna och få hästen att koncentrera sig på en i varje steg. Otroligt lärorikt och givande, speciellt för mig och Donna! Vi behöver mycket såna här övningar för att få bättre samspel :)

Under uppvärmningen var Donna så otroligt fin! Kunde med lätthet rida henne i övergångarna, volter, serpentiner, korta, länga etc utan att hon tappade formen. Vi fick till och med till ett rent byta i balans från vänster till höger utan att hon tappade formen och balansen alltför mycket. Duktiga häst! Galoppen sedan; hög och stadig form rakt igenom med fin energi och takt!

Övningen flöt på jättebra! Lite dålig energi men formen satt där, skänkelvikningarna och de snäva vändningarna likaså. Jag blir så stolt över hur långt vi har kommit, samspelet sitter där nu och bara finslipet behövs för det mesta! Okej, nu ljuger jag lite. De sidförande rörelserna har vi fortfarande problem med... Men det räknas inte just nu, för nu svävar jag på moln.

Vi avslutade lektionen genom att rida galoppombyten över bom genom att rida på en 8-volt. Förra veckan arbetade vi likadant men då blev det kaos av allt, bytena till vänster fungerade inte alls och hon bara drog iväg. Igår däremot, ojoj! Vi lyckades till och med göra ett rent byte över till vänster utan bom. Något ur balans, något för fort men vi lyckades. Stoltheten steg ett snäpp till!
Det lila är galopp och det gröna trav. Hindren vid galoppen är tre studs och de konstiga streckade linjerna i traven är skänkelvikning. Tror nog att ni förstår hur banan går till, kan ridas åt båda hållen. X:en är avbrott eller galoppfattning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback