13 oktober - dressyr Cookie

Jag är grymt trött nu vill jag lova men för min egen skull (och för eran) så skriver jag ett snabbt inlägg om dagens ridpass. Hade ingen aning om vilken häst jag skulle få rida innan jag åkte till stallet så det var faktiskt en glad överraskning att jag fick Cookie! :)

Vi började med att värma upp i skritt och trav själständigt för att sedan gå in på volterna och öka/minska dom. Här hade jag inte riktigt hittat knapparna eller ridningen som man behöver komma till för att få en bra känsla på henne. Efter volterna övergick vi att rida längs fyrkantsspåret; öppna på långsidorna och valfritt på kortsidorna. Här började jag komma åt henne och oj vilken skillnad det blev på oss! Plötsligt så kunde jag rida henne mellan hjälperna på ett korrekt sätt med finlir och bara sitta och le. I galoppen orkade jag inte hålla om med skänklarna så pass mycket som behövs för att kunna samla upp den. När vi bytte varv gick det bättre och sedan flöt det på.

Kortfattat var dagens huvudövning enkla galoppombyten. Galoppvolt - skritt, vänd in mot X, galoppvolt mot E/B, skritt, vänd ut mot långsidan, galoppvolt. Sedan upp längs medellinjen med mycket tempoväxlingar i trav, vänd varannan vänster/höger. Jag är för lat ikväll för att orka rita en otroligt snygg skiss i paint, men ni förstår syftet i alla fall. Korta vägar som kräver mycket ridning och mycket hjärngympa då det gick fort.

Jättebra övning med en taggad häst! Haha, roligt var det i alla fall! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback