Kvällens övning

Från början när gruppen blev 10st körde jag en liknande övning och då fungerade det inte alls. Eleverna kunde inte ta egna beslut utan skulle till punkt och pricka rida precis som jag sagt utan att ta hänsyn till varandra. Idag såg jag en utveckling som gjorde mig lycklig. Alla elever red med respekt och hänsyn til sig själva, hästarna och till de andra. Var dom för många på volten red dom förbi och fortsatte. Hamnade dom för nära hästen framför på kortsidorna la dom en volt för att bättra på avståndet. Jag blir så grymt stolt över mina elever när dom har lärt sig fatta egna beslut som påverkar lektionen på ett bra sätt!
Rött = Galopp, Grönt = Trav
Börja på kortsidan till höger. Trav, vänd upp på bomserien med 2 upphöjda bommar, runda konan och lägg en volt ut mot spåret och sedan tillbaka till konan (X). Trava över nästa bomserie med 2 upphöjda bommar. Vid A fatta galopp, galoppera över galoppbommarna i lätt sits, bryt sedan av till trav vid C och börja om.
Avslutning med galoppbommarna och sista bommen upphöjd på båda sidor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback