Volt med bommar

Idag var det cavaletti med barnen och jag valde att lägga till något nytt att träna på; nämligen volt med bommar i. Som uppvärmning hade jag lagt tre bommar på varje serpentinbåge (3st bågar) och det rullade på ett bra tag tills det satt i ryggmärgen med vägarna, blicken, sitsen, tempot och allt annat som hör till. Därefter fick både häst och ryttare pusta.

Nästa övning hade jag lagt 3 bommar på en 10m volt vid B och på andra långsidan 5 bommar med travavstånd. Alla fick trava runt fyrkantsspåret och komma i ström över bomserien medan jag ropade en och en som fick trava på volten. Dels för att jag ville koncentrera mig på en och en i nya övning och för att förhindra krockar och kaos som det lätt blir vid nya övningar på den här nivån.
Övningen fungerade jättebra! Alla fick igenom volten i båda varven riktigt, riktigt bra och det var över förväntan så bra som alla red ikväll! När det fungerade bra valde jag att ändra lite på bomserien och la upp varannan sida på sockerbitar vilket också fungerade riktigt bra om inte bättre.

Som avslut tränade vi återigen på korrekta galoppfattningar och det går bättre och bättre för alla! Nu sitter det vid första eller andra försöket och det är så roligt att se att ens övningar ger resultat.

Nästa vecka är det hoppning!

Kommentarer
Postat av: Emma Westling

De var riktigt roligt i Onsdags!

Jättesnällt av dig att jag fick rida min älskling!

(Granit) Mest med galoppen!

De går lätt för mig att komma upp i galopp med Granit.

Hehe jag fick kämpa lite för att inte fuska med galoppen för de två framför mig galopperade innan man skulle fatta galopp hehe, så de var lite jobbigt att dra i tyglarna hela tiden.

2011-03-27 @ 17:26:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback