Tips på ridövning

Jag tänkte ge tips på en övning som jag brukar rida med Lucifer. Det blir då jag hyr honom några dagar vid jul eller under sommaren. Övningen är jättebra för honom då han brukar vara lite stel och behöver en övning i början som får honom att tänka lite. Grundvägen är serpentinbågar; det behöver inte vara något exakt antal utan har jag möjlighet rider jag över hela ridhuset och då blir det några stycken. Övningen kan göras i alla gångarter, helt beroende på vilken häst man sitter på.
  • Först rider jag serpentinbågarna bara som dom är. Böjer igenom hästen i hela kroppen och ser till att han följer med i de vändande hjälperna. Ofta behövs bara någon enstaka båge för att känna efter.
  • Sedan bygger jag på med halter när jag passerar medellinjen (det svarta X:et) för att se att han lyssnar både på förhållande och framåtdrivande hjälper.
  • När det fungerar lägger jag till volter i varje serpentinbåge för att få igenom böjningen ytterliggare. Ofta behöver man lägga till ett extra varv på volten om han stretar emot i början.
Det gör jag i skritt första dagen jag rider honom. Sedan går jag över i trav och arbetar på samma sätt där, men jag börjar med övergång till skritt istället för halt från början. Övningen går även att göra i galopp men det är lite väl avancerat för Lusens del.

Vill man lägga till ytterliggare övningar i övningen så kan man göra fram- eller baksdelvändning vid de röda kryssen eller flytta undan för innerskänkel (strecken vid vänstra volten). En övning jag rekommenderar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback