Sitsträning utan stigbyglar

Dagens lektion med barngruppen hade två syften; sitsträning och galoppfattningar. So uppvärmning blev det lättridning i trav och serpentinbågar vilket kändes enkelt och bra att börja med. Då fick dom även träning i att svänga och styra hästen samtidigt som traven skulle hållas igång.
För att börja sitsträningen enkelt och för att barnen skulle känna sig trygga tog jag in dom på mittvolten där dom fick lägga upp stigbyglarna. Därefter skritt - halt - skritt och flera sådana repititioner. För att öka ytterliggar la jag in trav korta stunder för att dom skulle vänja sig vid känslan. När jag tyckte att det kändes bra tog jag ut dom på fyrkantspåret där det var trav på långsidorna och skritt på kortsidorna vilket fungerade jättebra! Alla elever hade superfina sitsar till slut när dom fick in tekniken och då blir man stolt som ridlärare!

På slutet avslutade jag med att dom fick träna på galoppfattningar 2 eller 3 på fyrkantspåret och det fungerade riktigt bra. Nästa gång har vi cavaletti, då ska jag komma på en riktigt rolig och nyttig övning! Bäst att kolla planeringen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback