Ridsporten föredömme för andra sporter

Ridsporten som sport, tävlingsgren och arrangör har alltid legat mig varmt om hjärtat och en viktig del i hästsamhället. Jag vågar till och med säga att andra sporter bör ta efter ridsporten i vissa delar; såsom support, sportmanship och laganda. Alltför ofta så hör man en massa snack om hur dåligt ett lag spelar eller varför den idrottaren inte kan prestera bättre på den nivån. Jag tänker speciellt på Modo just nu. Alla vet att jag inte tycker om ishockey, inte för fem öre. Själv skulle jag klara mig minst lika bra utan den som med. Nu är det så att Modo ligger i kvalserien och kämpar för att komma tillbaka till elitserien. Vad får dom tillbaka? En massa, massa skit. För bara någon dag sedan var det en som pratade om "hur j*vla dåligt dom spelar, att dom spelar som kärringar och som f*ttor". Helt ärligt, då brast det för mig. En rejäl utskällning stod på glänt och jag var rent ut sagt förbannad. Jag kläckte ur mig en hel del om personen i fråga kunde göra det bättre själv, om h*n trodde verkligen att laget skulle spela bättre med hjälp av allt skitsnack, löpsedlar och tomma läktare. Jag jämförde med ridsporten, att vi alltid stöttar varandra till bättre prestationer varesig det är på klubb eller elitnivå. Då fick jag till svar "men dom tjänar inte flera miljoner i lön" och där var diskussionen slut.

Är det bara jag som blir arg? Bara för att en idrottsmänniska inte tjänar flera miljoner i lön så är det skillnad? Jag tycker inte det. Alla idrottare har samma mål; att bli bättre och prestera på topp. Och alla gör det med samma inställning; dom gör det för att dom älskar och brinner för sin sport. Ska man då behöva ta en massa skit bara för att man förlorade en match eller fick 8 fel i grundomgången?

Där ligger ridsporten flera hästlängder före. Jag har aldrig hört en uns skitsnack ens om en ryttare som inte har blivit placerad på en viktig tävling. Inte ens om eliten har jag hört det. Varför det är så tror jag beror på att alla inom ridsporten förstår. Hästen, ryttaren eller båda kan ha en dålig dag och det är acceptabelt. Jag tycker det är jättekul om ett ekipage går vidare till en final men inte sätter jag upp en massa press, krav och mål för den bara för det? Jag hoppas istället på att ekipaget ska kunna prestera så bra som möjligt, utvecklas och framförallt ha roligt på vägen. Förhoppningsvis är det fler än jag som känner så.

Något mer som ska lyftas fram är ridsportens supportrar; vi ger alltid ekipaget en varm applåd, hurrarop och annat beröm för deras insats och för vilka de är. Även om det är något nedslag eller stopp så sporrar vi dem att fortsätta kämpa och säga att vi finns bakom dom som stöd. Annat är det med just ishockeyn som jag drog upp tidigare; där blir lagen utbuade, smutskastade, får glåpord efter sig och sedan får alla som har lokaltidningen läsa om hur dåligt dom spelade. Smart drag.

Nu vill jag inte att ni ska tro att ridsporten är så himla bra som jag får den att låta. Även här finns det mängder med dopingskandaler och en hel del skitsnack som går bakom ryggen på folk. Den äckliga skillnaden är att skitsnacken är rena personangrepp med avundsjuka som ligger bakom. Det är vad jag anser.


Bilder från google.

Kommentarer
Postat av: Anonym.

Och jag anser att ridsporten innehåller mycket mer skitsnack och dålig "kompisanda" än andra sporter. Det är klart att den närmaste kompisgruppen stöttar och peppar varandra, men knappast så att alla från samma klubb stöttar varandra bara för att man tillhör samma klubb. Likaså om det är ett kompisgäng med flera olika klubbtillhörighet. Kompisgänget stöttar och peppar varandra, men knappast någon annan utomstående.

Att jämföra ishockey och ridning är också väldigt svårt, för ishockey är en renodlad lagsport där man måste jobba tillsammans, 30 st med helt olika viljor och spelstilar. Ridsporten är mycket mer individuell, även om man tävlar i lag. När du rider har du bara dig själv att kämpa med och emot. Du är själv på banan och får fatta dina egna beslut. Till skillnad från en ishockeymatch där du har 5 medspelare och 6 motspelare som du ska dela planen med. Så, nej, jag tycker inte riktigt man kan jämföra ishockey och ridsport på det viset.

Däremot, så ska ingen, oavsett sport, behöva ta emot smutskastning, bli kallade diverse obscena ord eller andra personliga påhopp. DET är nånting som alla sporter borde arbeta för att motverka. Men det är svårt. I många fall är det avundsjukan som får folk att bete sig som riktiga arslen. Och hur botar man avundsjuka? Hur får man den besvikna ryttaren som kom sist för tusende gången, att inte bli avundsjuk på ryttaren som vann för tusende gången? Hur får man ryttaren att vända avundsjukan till beslutsamhet? Beslutsamhet att träna, träna, träna sig bättre och äntligen slå den där andra ryttaren, en gång för alla?

Jag tror inte att det handlar så mycket om sporterna i sig, utan om attityden vi alla har. Både utövarna av sporten och supportrarna.

2011-03-31 @ 15:08:46
Postat av: Elin

Här håller jag faktiskt med anonym. Under min tid som hästtjej så har jag i stallgångarna hört en massa skitsnack om diverse saker. tex hur man tar hand om sin häst, hur prylfixerad man är och liknande. Jag tror inte att det är den individuella prestationen man klagar på i hockeyfallet, det är laget. alla kanske är bra på sina saker men när man sätter ihop det så stämmer det inte. hockey och hästsport är svårt att jämföra, däremot kan man jämföra hästsporten med andra individuella sporter som friidrott. där är det heller inget skitsnack, eller hur? man följer det inte på samma sätt. man följer ett lag, inte en speciell person. Nu menar jag inte att jag förlåter agerandet, men jag känner att jag förstår de inbitna supportrarnas upprördhet i det hela. här får spelarna månadslöner som är högre än andras årslöner och kan knappt vinna över de lag i divisionen under, och det ska ju finnas en anledning till att de får den lönen de får: de är bra spelare. Men när det går så som det går för modo nu så känner man inte som support att det stöd man ger är värt något och verkligen inte de 5000 man betalar. man blir helt enkelt besviken, då man har lite för höga förväntningar.

2011-03-31 @ 23:13:03
URL: http://thoughtsbyelin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback