Kombinationer med Ninor

Det blev inte Donna igår, istället fick jag Ninor för att hästarna skulle gå lika mycket. Kändes faktiskt bra att det blev just Ninor då jag alltid blir lika glad varje gång och jag blir ponnyryttare igen!

Uppvärmning
Vi började med att själva jogga igång hästarna i trav. Jag koncentrerade mig på att få honom att lyssna på både framåtdrivande och förhållande, få honom att vänta på mig och hålla ihop kroppen (då han lätt får för sig att bakdelen ska fara åt något annat håll). Redan där kändes det helt fantastiskt, den känslan var längesen jag hade på honom! Sedan började första övningen, den jag har döpt till "Uppvärmning cavaletti" då det var uppvärmning inför de andra två övningarna. Hela uppvärmning gick i trav och under nedsittning utan stigbyglar.

Från vänstra kortsidan skulle vi vända upp över cavalettibommarna, sedan vända varannan vänster/höger. Sedan en volt i hörnet, öppna längs långsidan till oxern, volt runt oxern och sedan öka traven andra delen av långsidan. Samma sak i båda varven.


Ninor var såååå fin! Lugnt och fint över cavalettin med vilande steg och låg form. Volterna gick hyfsat bra, stadig form men något för mycket "ut-svängade" med bakdelen. Öppnorna SUPERFINA!

Kombination 1
Travbommar in, räcke, ett galoppsprång över en bom, oxer, 3 galoppsprång fram till ett plank. Planket las till i slutet.
Ninor lyssnade ovanligt bra här med! Trodde att han skulle strunta i mig fullständigt och springa på som ett ånglok genom kombinationen men oj så fin han var! Hoppade upp sig riktigt fint! Sista gången låg oxern på 80-90cm och planket las till, inga som helst problem! Jättenyttigt att trava in i kombinationen.

Kombination 2
Kryss in, 2 galoppsprång till oxern, 3(?) galoppsprång till en grind som las till på slutet.
Här lyssnade han för bra! Hade samlad galopp in första gången och då blev det nästan för långt för honom. Andra gången hade jag bättre tempo och då blev det nästan för trångt. Därefter hittade jag en bra galopp som blev perfekt för kombinationen! Första gången grinden las till sprang han på sidan, tror det berodde på att jag trodde att han skulle klara det och red inte som jag borde ha gjort. Sedan när jag började rida igen hoppade han över lekande lätt. Oxern i denna kombination låg på ca 90cm sista vändan.

Fyrkanterna = Sockerbitar
Stjärnan = Läskigt hinder (grind)

Jag är sååå nöjd över lektionen! Kändes inte som att man behövde ha press på sig utan hela gruppen var faktiskt avslappnade och "lekte" sig igenom lektionen då det såg så bra ut för alla! Stämningen var på topp och alla hade faktiskt riktigt roligt! Dock kom det fram varför vi kallas för självmordsgruppen... Julia körde rodeo och Borg körde lite akrobatik. Stor eloge till dessa som skötte det riktigt snyggt! Bevis på att hästarna hade roligt också? Jajjemen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback