Gårdagens cavaletti med barnen

Egentligen så stod det hoppning på schemat men jag kände att jag ville hinna med det som vi inte hann förra veckan. Gjorde om banan lite och tog med målet med lektionen som var upphöjda bommar. Det känns som en bra grund att ha ridit igenom innan man börjar hoppa och även som bra variation, speciellt på den nivå som gruppen är på nu.

Uppvärmning
Den gick till så att det var skritt över bommarna (självklart lätt sits) som är på en båge med en kon som "väg-hjälp". Vid mitten på kommande kortsida var det trav, sedan lätt sits hela långsidan ner och avsakning till skritt vid mitten på nästa kortsida. Enkel övning för att värma upp både häst och ryttare.

Övning
Själva övningen hade samma ridvägar fast trav hela banan igenom. Samma arbete som tidigare vid bågen med bommarna. Vänd in från kortsidan, lätt sits över bommarna, runda konen, lätt sits över nästa bommar och sedan lättridning. Vid andra långsidan lätt sits över den bomserien. När det kändes som att alla elever hade koll på övningen la jag upp ena sidan på de två sista bommarna (de nedre på bilden) så dom var högre på varsin sida (använde mig utav sockerbitar på mellersta höjden). När det kändes bra höjde jag upp ytterliggare en.

Hela lektionen flöt på riktigt bra tycker jag och jag tror även att eleverna tyckte att det var roligt! Nästa gång är det dressyr och oj vad dom ska få kämpa då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback