Försökselever på dressyrlektion

Dressyr idag på schemat och jag hade Beverly som förra veckan. Då jag visste vad som krävdes för ridning sedan förra veckan så drev jag på henne direkt för att få igång bakdelen. Först blev hon nog lite chockad och stretade emot litegrann men sedan kom hon igång riktigt bra. Mjuk och fin i sidorna, följde enkelt med mina hjälperna i svängarna och kändes allmänt positiv.
Första delen av uppvärmnigen jobbade vi självständigt i skritt och trav för att sedan gå in på volterna där vi jobbade med sidförande, öka och minska. Därefter gjorde vi samma övning som förra veckan men bytta ut öppna mot sluta. Så det var sluta längs ena långsidan och sedan 3 serpentinbågar på andra. Den övningen gjorde vi i båda varven för att sedan pusta en stund. Beverly kändes sååå fin i högervarvet, mjuk och smidig och flyttade enkelt undan för skänkel. I serpentinbågarna kunde man jobba mer självständigt och där koncentrerade jag mig på takten och framåtbjudningen vilket jag hade stor hjälp av i slutorna. I vänster varv hade både jag och Beverly svårare så det var någon enstaka sluta vi fick till som var godkänd.

Nästa övning var vi försökspersoner på. Jag hoppas att ni hänger med i min förklaring. Vi skulle rida på volterna, vid öppna delen ut mot kortsidorna skulle vi vända in och rida halvt igenom via skänkelvikning i trav. När vi kom ut på voltspåret igen var det skritt. Vid X galopp och skritt innan väggen. Vid väggen trav, sedan halvt igenom via skänkelvikning och göra likadant med skritt - galopp - skritt där. Sedan bara rulla på. Jag tror mest att det var vi ryttare som fick oss en tankeställare med så mycket olika delar vi skulle ha koll på OCH vi skulle ha koll på alla andra. Det fungerade jättebra bara man koncentrerade sig men så fort man slappnade av blev det kaos, haha!

Jag är jättenöjd med Beverly de här två veckorna och jag hoppas att det blir fler ggr!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback