Dressyrtävling igår

Igår tävlade jag och Donna på klubbens klubbdressyr. Vi red LB:0 och fick ihop 55,63%. Det tycker jag inte är så illa ridet med tanke på att vinnaren låg på 61,25% och var den enda som red över 60%.

Framridning
Hon var riktigt fin på framridningen! Skrittade väldigt mycket i början för att få igenom ställning, böjning och halterna och det fungerade riktigt bra. I traven koncentrerade jag mig på att hitta framåtbjudningen i henne (vilket kom direkt) för att sedan kolla så att hon lyssnade på vändande hjälper. När det kändes någorlunda bra red jag igenom övergånger mellan skritt-trav och trav-halt. I traven kändes hon inte riktigt bra i vänster varv vilket var helt logiskt då hon har känts både loj och ovillig att samarbete de senaste veckorna. Troligen har det att göra med pälsfällningen och att hon lätt blir stel i vänstervarvet. Galoppen var kalasfin i högervarvet! Klockrena fattningar från både skritt och trav. Vänstergaloppen kämpade jag med att hitta en stadig galopp vilket var svårt då hon blev lång och flack och jag inte orkar stödja upp henne.
Red igenom någon enstaka ökning också vilket kändes jättebra!

Programmet
Donna behövde bara höra sitt namn i högtalarna så gick hon in på banan och spände upp sig. Primadonna heter hon egentligen... Inget trams för domaren eller annat vilket kändes skönt. Pigg och alert men var inte alls lika koncentrerad som på framridningen.
  • Detta gick bra:
    Travökningen, travprogrammet i höger varv, skritten, höger galopp, galoppökningarna.
  • Detta gick mindre bra:
    Uppridningen, halten, travprogrammet i vänster varv, sista travdelen innan uppridningen.

  • Detta blev godkänt:
    Halten i programmet, halten på slutet, vänster galopp.
Nu när det är antecknat vet jag vad vi har att träna på!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback