Spara eller låna till egen häst?

Sitter och läser olika trådar på bukefalos och hittade en där man diskuterar om man har sparat eller lånat pengar till egna hästen. Majoriteten av de som är med i diskussionen har sparat ihop pengar för att sedan köpa hästen. Själv måste jag säga att jag kommer att göra samma sak. Jag sparar hellre ihop i ½-1år och är helt säker på att jag har pengar till en häst och lite mer därtill än att ta ett lån nu, köpa häst och ligga på några tusenlappar mer i månaden.. Vad händer då om jag måste tillkalla veterinär? Om något akut händer och en massa pengar måste ut? Kommer man ens ha råd med träningar/tävlingar då och kunna leva själv också?
Nja, nog tycker jag att det verkar bättre att betala av hästen direkt än att ha en massa tunga lån liggandes på en. Hur känner ni i den här frågan? Hur har ni gjort ni som har häst? :)

Kommentarer
Postat av: Irene

Jag sparade ihop en hel del först, sen visade sig att jag skulle få ut försäkringspengar för lillfingret. Så då valde jag att köpa häst för de, och utrustning som jag ville ha för pengarna som jag hade sparat ihop. Alternativt hade jag kunnat köpa en dyrare häst, men du vet också att Lenox var hästen i mitt liv ;)

2011-07-17 @ 17:08:33
Postat av: Karro Bergström

Frågan man måste ställa sig är väl först hur mycket man ska handla häst för. Och sen hur mycket du kan spara i månaden. Säg att du vill ha en kuse för 80.000 kr. På ditt år som du ska spara så måste du lägga undan 6.600 kr i månaden. Det känns ju mastigt... Jag har nog gjort lite av båda. Lånat men betalat av snabbt och kontantbetalat.

2011-07-17 @ 18:13:54
Postat av: lisa

mamma och pappa har satt in pengar på ett sparkonto åt mig ända sen jag föddes som var tänkt att jag skulle få ta del av "när det behövdes", alltså när jag flyttar hemifrån, behöver köpa bil eller nåt sånt. men eftersom vi köpte fille så fick jag ta pengar därifrån och sen nu när han säljs får jag tillbaka pengarna och de åker in på det kontot igen.

2011-07-17 @ 18:35:10
URL: http://lindbergl.blogg.se/
Postat av: Malin

Man låter pappa betala ;)

2011-07-17 @ 22:22:31
URL: http://mightybouncer.blogg.se/
Postat av: Zarah

Har ju ingen häst men tänker lite som du ;) Sambon frågade häromdagen om jag fick en häst av honom, skulle jag då vilja ha en...funderade en kort stund och sa ändå nej, först och främst vill jag ha en häst, 7 dagar i veckan, vårt samliv helt åt skogen? Mja...inte med de jobb jag har just nu...samt att gå på timpenning gör ingen rik, så bättre då att vänta tills man har fast bra månadsinkomst och spara under tiden och sen fixar, du tänker helt rätt :) Man kan ju alltid söka medryttarhäst medan man väntar, har jag tänkt iaf, fodervärdsgrejen var inte riktigt för mig, iaf inte när man inte kommer överens med ägaren :)

2011-07-21 @ 19:57:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback