Förra veckan lång

Har inge ursäkter kvar längre, alla är avverkade och ingen vill läsa dom. Därför låtsas jag som att inget har hänt.


Onsdag 19 januari - Barngruppen cavaletti



För att inget ska missuppfattas ska det vara skrittavstånd på bommarna på långsidan och de andra bomserierna är travavstånd. Det blir inte riktigt som man vill i Paint...

Första övningen var att på långsidan med bommarna var det skritt och träning av lätt sits. När dom kom ner till hörnet var det trav och sedan en volt vid A och rida på vänster sida om bommarna. Vid E (som inte är utritat) var det halt i 3s och sedan skritt ner till nästa bokstav där det blev trav. Volt vid C, innanför bommarna till höger, och sedan skritt vid långsidan.

En nyttig övning för mina elever, de var tvugna att tänka på en massa saker samtidigt vilket lärde dom kontrollera tempot, styrning och lätt sits. Då mina barn behöver mycket för att de inte ska lessna fort passade den perfekt. När jag tyckte att det såg bra ut fick de jobba på serpentinbågarna i trav och träna ridvägarna, styrning och lätt sits i trav där. När det satt fick hjärnan vila lite och galopp las in. Därefter serpentinerna igen och sedan avsluta med den lilla banan. Det var otroligt nyttigt då alla ponnyer gärna ville trava över bommarna så ryttarna var tvugna att verkligen rida ordentligt för att ha kontrollen kvar.


Nästa gång (ikväll) blir det ännu en tankeställare med hinder inräknade!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback