5 blev 10

Idag började 5st nya elever i min barngrupp, det betyder att gruppen är nu full vilket känns jätteroligt! Det kändes att både jag och eleverna var ovana med så pass många ekipage samtidigt i ridhuset. Till slut kunde eleverna hitta bra avstånd till varandra och jag hittade ett sätt att hjälpa så många som möjligt på kort tid.

Dagens övning:

Jag vet att ni älskar mina paintkunskaper.

Hela övningen rids i trav. Vi började i vänster varv, vid C ta sikte på första bomserien (självklart glömde jag måla dit konerna i hörnen vid bomserierna), rid runt konen och vänd sedan upp på bommarna. Rid över dom i lätt sits, sikta på konen vid X. Vid X rid en volt ut till E och sedan tillbaka, därefter över nästa bomserie. Följ kortsidan och vänd sedan upp på bomserien med det lilla hindret och börja sedan om.

Eftersom alla var ovana med så många ekipage var det svårt att hålla en bra fördelning så det blev lite problem vid volten men till slut gick det hyfsat bra. När det kändes bra i vänster varv avbröt jag för lite galopparbete; delade upp gruppen i 2 och sedan fick de galoppera på fyrkantspåret. Jag tror att det var dagens bedrift, så underbart duktiga var allihopa!
Sedan bytte vi varv till höger och gjorde samma bana, dock tog jag bort volten då jag ville avsluta med flyt. På slutet höjde jag upp hindret lite så några fick känna på ett litet skutt.

Mycket nöjd med första lektionen med 10 elever. Det här kommer att bli kalas!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback