Utvärdering hoppclinic

Har precis kommit hem från dagens hoppclinic. Själv så lärde jag mig en hel del och fick svar på frågor som jag har undrat över. T.ex. varför vissa ryttare börjar med att galoppera och tar traven sedan. Maggan (det var Maggan Bech och Jennie Marcusson som höll i det hela, och ja; det kan finnas stavfel) förklarade att hon brukar börja galoppera på sin häst Ticcan då hon ofta är spänd i början. Att börja galoppera, jogga igång, gör så att hästen slappnar och och har tid på sig att se sig omkring (om jag minns rätt). Då även galoppen är en mer naturlig gångart än traven så kändes det rätt så självklart efter en stund.

Maggan fortsatte att förklara och visa en mängd övningar, kort sammanfattning:
  • Markarbete på volten och galopparbete
  • Markarbete runt bommar i trav och galopp med skolorna
  • Framhoppning på volt
  • Lättare bana på 0.8m
  • Omhoppningsbana på 1.0m
  • Hopp upp hästarna genom ett räcke ca 0.5m, 5 galoppbommar och sedan en oxer.
I sista övning kom Jennie och Cappuccino över 1.55m!!! Ja, det förtjänar tre utropstecken för jag tror hela publiken över andan från första galoppsprånget till landning. Där utbröt jubel och applåder, helt otroligt!

Nu har i alla fall jag fått upp helt nya ögon för Maggan och Jennie. Att få veta tankarna bakom varje övning och se deras ridning på nära håll har gjort att dom har tagit sig upp en nivå till för mig. Är lite smått stolt att dom bor i Övik.

Kommentarer
Postat av: Malin

Ja jag säger ju att jag är glad över att jag står på Cape ;)

2011-02-16 @ 00:01:47
URL: http://mightybouncer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback