Svar frågestund

Rebecka Borg ([email protected]) om Frågestund!:
Hur kan jag orka med att vara så bra som jag är?

Svar: Du vet att din mamma ljuger va? Precis som att du skulle vara hennes biologiska barn....




theresen om Frågestund!:
vad är det högsta du nånsin hoppat? :)

Svar: Tror att det högsta som jag har tagit mig över är 1.15-1.20m, inte direkt något att skryta om, haha! Med Lusen har jag hoppat 1.15m, med Donna 1.10m och med Soliman (en fjording på ridskolan där jag började rida) 1.10m om jag inte minns helt fel.


Jag och Lucifer hoppar 1.05m julen 2006.


Malin om Frågestund!:
Bara för att jag fick dom här frågorna av nån:
Vem är Ö-viks bästa hopp/dressyr ryttare privat som ridskole? :b
Är du någonsin rädd när du håller på med hästar?
Vad är ditt stora drömmål inom ridningen?
Varför är jag din stora idol?

Svar:
  1. Usch vad svårt! Jag börjar med ridskoleekipagen. Som dressyr-ryttare måste jag nog säga Hanna Arnqvist då hon får allt att se så otroligt enkelt ut. Hon har den där känslan som behövs för att lyckas rida alla ridskolehästar (som hon hittills har ridit och det är bl.a. Donna och Camelia, helt olika hästar!). Måste även tillägga att hon har engagemanget och viljan som krävs för att utvecklas.
    Som hoppryttare säger jag Sanna Nilsson. Fattar inte hur hon hänger med i alla knashopp och hur hon kan ha sådan kontroll över hästarna som blir stortokiga (typ Kasper.. Host..).
    Av privatryttarna måste jag nog säga Malin Nordin i både hoppning och dressyr (och detta är inte för att smöra). För mig är det fortfarande en gåta hur hon lyckas rida fram hästarna till en superfin form och har känslan för att hoppa alla möjliga sorters hästar. Det är bannemej en bedrift.
  2. Ja, eller jag skulle vilja säga att jag har grymt stor respekt, när jag hanterar hästar som jag inte känner och vet är väldigt respektingivande (hittade inte mer passande ord). Är även livrädd för att rida några hästar men det blir bättre och bättre då jag har övervunnit en del av rädslan genom att rida en av de hästarna på torsdagslektionerna. Man ska ha respekt för hästar, det är sisådär 600kg muskler man handskas med. Eller jaa, 600kg häst kan man väl säga då vissa har bytt ut musklerna mot annat... Haha!
  3. Oj, ännu en svår fråga. Men precis som de flesta vill jag bli så bra som möjligt utifrån de förutsättningar som finns. Några mindre mål är väl att kunna hoppa en 0.90m bana utan att vara jättenervös och rida en LA på över 60%.
  4. Vad drömde du sen? Det finns inget svar på den frågan då orden ser ut att vara... felvridna?


Anonym om Frågestund!:
Vad är det bästa med Lucifer och Donna??

Svar: Det bästa med Lucifer är allt han är och gör. Jag tror inte att jag har träffat många ponnyer med den personlighet som han har. Glimten han har i ögat, hjärtat av guld och alla bus han hittar på. Som jag hr hört några ggr nu; jag och Lusen är som Molly och Mulle och det stämmer så otroligt bra!
Donna är den perfekta hästen för mig i nuläget. Hon är en riktig läromästare som jag lär mig otroligt mycket på. Om jag inte gör rätt så gör hon ingenting, haha! De som säger att hon är en lätt häst har antagligen bara ridit henne 1-2 veckor i rad (1ggr/veckan). Själv tycker jag att hon är en av ridskolans svåraste hästar att sitta på. Att hitta hennes motivation, att få henne att jobba med bakbenen och ryggen och att rida fram henne rätt i hoppningen; ingenting av det är det lättaste kan jag säga. Att vi sedan har börjat lära känna varandra riktigt bra och att hon nu accepterar mig är en stor bonus.



Frida om Frågestund!:
Vad fick dig att börja med hästar?
Och vad är det absolut bästa med hästar? :)

Svar: Haha, ler åt minnet. Det var i mellanstadiet som en kompis tvingade med mig på ett ridläger för att bevisa att hästar är faktiskt bra. Själv så tyckte jag mest att dom luktade illa och retade min kompisar som red. Innan jag for hem från ridlägret bokade jag upp mig på ridskolan inför höstens lektioner.

Det bästa med hästar? Räcker det med att säga att det är världens underbaraste djur som ger livet en mening och att jag inte kan leva utan dom?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback