Ny ridelev!

Idag har jag haft första lektionen för en ny ridelev! Lektionen flöt på riktigt bra, vi jobbade med grunderna för att jag skulle kunna se vad dom har för problem och vad vi kan bättra på. Dessa övningar jobbade vi med:
  • Halter
  • Övergångar
  • Volter
  • Ytterhjälper
  • Galoppfattningar
  • Tempoväxlingar
Själv anser jag att det är viktigt att börja med grunderna och inte gå för fort fram. Bara för att ett ekipage kan det och det väldigt bra så betyder det inte att grunderna sitter bra. Något mer som jag koncentrerar mig väldigt mycket på i början är att ryttaren ska ha en bra grundsits och balans. "Du kan inte kräva av en häst att vara balanserad om inte ryttaren är det." Oj vad klyftig jag kände mig där! Men jag tycker att det är väldigt kloka ord att gå efter. Det gör jag även själv när jag rider. Om inte jag har balans och stadga i min sits så går hästen därefter också = inte speciellt bra. Så i den undervisning jag lär ut så utgår jag ifrån egna erfarenheter från hästryggen! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback