Hoppade över spärren

Hann inte skriva om gårdagens lektion med Donna då det var snabba ryck när jag kom hem. Vi var överbjudna till grannarna på middag så det var bara att hoppa i duschen och gå över sedan. Resterande kväll spenderades hemma hos Borg :)


Gårdagens träning bestod av banhoppning i form av en 8-volt för att träna inför söndagens hopptävling. Uppvärmningen bestod av öppna, sluta och skänkelvikning i skritt och trav och sedan öppna i galopp. Donna förstod inte alls meningen att göra dressyrfjoll när vi skulle hoppa så hon strejkade. Tror att jag fick igenom en av varje totalt? Haha! Donna sprang mest runt och totalt okoncentrerad så det kändes som att det kunde gå hur som helst. Sedan skulle vi börja hoppa fram lite lätt och då gjorde öppna i galopp på långsidorna och sedan rullade över de små sockerbitshindren på kortsidorna (se skiss). Då började faktiskt Donna samarbete och öppnorna gick riktigt bra!

Vi fortsatte hoppa fram genom att lägga ner hinder nr. 4 till travbommar och hinder nr. 5 till ett kryss. Donna bjöd jättefint och tyckte att vi hellre skulle galoppera än trava över bommarna... Sedan gjorde avståndet om till galopp och krysset blev ett räcke och vi jobbade på samma sätt.

Därefter tog vi banan på 80cm. Donna kändes jättefin! Bjöd super och hoppade allt klockrent! Dock var det lite knepigt att vända direkt på hinder nr. 3 och nr. 6 efter diagonalerna men det gick det också. Sedan valde jag att bara höja upp nr. 2 och nr. 5 upp till 90cm då spärren fortfarande sitter kvar en aningen. Jag kan inget annat än säga att så otroligt fint som Donna hoppade och bjöd har jag inte känt på länge. Vi hoppade över spärren och sedan flöt allting bara på. Första kombinationen tog vi ytterliggare en gång + nr. 3 och det satt klockrent.

Vi avslutade med att göra om de små sockerbitshindren till någon form av fälttävlanshinder så det blev mest skoj och race som avslut. För min del känns det jättebra inför morgondagen! Vi ska hoppa 80cm vilket känns som en bra start på säsongen. Målet blir att ha en bra känsla genom banan och komma igenom felfritt. Ska se om någon skulle kunna filma! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback