Bommar och volter

Gårdagens lektion med barnen handlade mycket om volter, sits över bomserier och kontroll av tempo.

Bilden nedan visar uppvärmningen som jag hade tänkt mig; arbetstrav runt hela banan om inget annat anges. Mellan de gula konerna korta traven och rid sedan fram i arbetstrav. En stor volt på kortsidan för att sedan öka traven mellan de röda konerna (på lektionen utgick jag från bokstäver men ritar koner nu). Ta sedan tillbaka traven till arbetstrav, vänd upp över bommarna och stå i lätt sits.

På grund av vissa omständigheter så blev uppvärmningen dagens övning och alla elever skötte det riktigt bra. Känns jätteroligt att dom själv har börjat hitta bra storlek på volterna utan att man behöver ställa ut koner som hjälp! Nu har även alla jättefina blickar över bomserierna och står stadigt hela vägen. Jag tar det som ett bevis på att mina övningar har gett resultat!

Som slutövning blev det en bomserie på 6 bommar på ena långsidan där det först var normala avstånd och där jag sedan längde något för att dom skulle få kläm på att öka tempot något. Alla elever skötte det exemplariskt trots att det var första gången som vi faktiskt hade övningar med tempoväxlingar som huvudmål!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback