Dressyr med fokus på halvhalter


Dagens dressyrlektion för Camilla hade fokus på halvhalter, böjning och eftergift. Vi började med att värma upp i alla gångarter på stora mittvolten. I skritt jobbade vi med att flytta för innerskänkel med stor tvärning för att få inner bakben att kliva över det yttre. Traven arbetade vi med att överböja hästarna för att strecha ut musklerna. I galoppen jobbade vi med att få en bra rytm, takt och tempo. Sedan skrittpaus, och därefter övningen.

Övningen: Det röda = arbetstrav, blåa = öka tempot i trav och grön = öppna för ytterskänkel. Vid varje kon (rund ring) gör en halvhalt, vid ridning genom konerna rakställ hästen och forma sedan för nya innerskänkeln. Resten förstår ni nog.

Just idag hade det nog varit bättre att jobba Lusen på en 8-volt eller enklare variant av övningen då han var stel som en planka i vänster varv och stretade emot alldeles för mycket och sprang iväg när det blev jobbigt. Jag fick ingen bra känsla utan hela passet kändes hackigt och utan harmoni. Några få ögonblick kändes riktigt bra och det är dom som jag kommer att ta med mig från lektionen.
  • Höger öppna 1 långsida
  • De 2 sista galoppfattningarna
  • Sista högergaloppen
  • Vissa ögonblick runt konerna
  • En av ökningarna
Måste säga att i ökningen som jag pratar om ovan visade ponnyn vilken kapacitet han besitter och gömmer inom sig. Jag kan inte sluta tänka, drömma och fantisera om hur bra han kan bli.

Dressyrträning våren -11
Foto: Malin Nordin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback