7 december - Barngruppen, galopp på volt

Måste först bara få säga hur roligt det var att komma tillbaka till min barngrupp igen! Dom gör mig alltid på bra humör, än hur nere man var när man kom till stallet :)

Huvudmålet med dagens lektion var att fortsätta arbetet med att galoppera på volt. Vi påbörjade det förra dressyrlektionen och det kändes ypperligt att fortsätta med det nu när vi hade dressyr igen.

Uppvärmning: Kolla att hästarna svarar både framåt och tillbaka med lätthet genom tempoväxlingar. Checka av styrningen, kontrollen och ryttarens hjälper genom trav på 3 serpentinbågar över medellinjen. Allt reds igenom i båda varven.

Övning: Vid stjärnorna (beroende på vilket varv), galoppfattning eller avbrott till trav. I vänster varv, galoppfattning vid översta stjärnan, lägg en volt vid A mellan konerna (hjälp med vägen), fortsätt sedan till nästa stjärna där man bryter av till trav. Lägg en travvolt runt konerna vid C och fortsätt sedan övningen.
Jag valde att göra det väldigt enkelt i travarbetet för att eleverna skulle kunna koncentrera sig på galopparbete då det är där svårigheterna kommer in.

Sammanfattning: Galoppfattningarna sitter som handen i handsken för alla elever nu. Några hästar är lite svårare att fatta galopp på men till slut så hade alla fattat galopp på ett bra sätt. Vad gäller volterna så var det några som hittade drivningen och den mjuka handen riktigt bra och höll galoppen genom hela volten, vissa hade lite svårare men kom till halva volten vilket jag tycker är mycket bra med tanke på att det är andra gången vi rider galopp på volterna!

Blir så stolt över mina elever, dom är så ambitiösa och tar åt sig av allt och försöker verkligen bli bättre.

Kommentarer
Postat av: Emma W

Och det var ju så roligt att rida också! :) Speciellt med Granit:D HAha :)

Jag ville bara galoppera och galoppera, hihi :)

2011-12-10 @ 23:46:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback