Uppfödning av tinker / welsh cob

När man går runt ensam på jobbet som jag gör är det lätt att man hamnar i sin egna lilla värld och drömmer sig bort. Precis så gjorde jag idag och då hamnade tankarna på uppfödning. Jag vet precis vad jag skulle vilja ha om man hade pengarna, kunskapen och gården; uppfödning av tinker/welsh cob. Självklart är det Lusen som inspirerar mig, vad annars? ;)

Tråkigt nog så framställs inte tinkern i särskilt positiv anda när det gäller ridningen; av de filmer som jag sett så ser mejoriteten av hästarna ut som avdankade ridskolehästar (ta inte illa upp nu men hästarna har ingen som helst form överhuvudtaget och är väldigt runda). Däremot så kan jag sitta och dreggla framför bilder timme efter timme.


Dearg Son of Dagda
Fotograf: Jenny Staaf (bild lånad från Svenska Tinkersällskapet), Ägare: Shiregården/Anette Bergström

Här är en av mina favorithingstar bland tinkrarna. Det jag fastnar för är teckningen och färgen på hästen. Svartskäckar har alltid varit en av mina största svagheter och det är denna underbaring. Själva teckningen är bara att dö för! Hästen ska sticka ut och synas bland hundratals andra och det gör den här med lätthet. Behåringen på hästen är också väldigt viktigt för mig, mycket ska det vara! Lång härlig böljande man har väl alla drömt om? Utstrålning gör mycket också, och jag tror inte att jag behöver kommentera denna hingst ang. det..

Nebo Red Dragon RWD 18
Foto: Jenny Staaf (bild lånad från Svenska Welshponny och cobföreningen), ägare: Susanne Lindh

Tror att jag redan för ett antal år sedan satt och dregglade över denna goding. Urläcker färg med helt underbar teckning! Bläsen bildar en halvmåne (syns svagt på bilden), 4 vita strumpor och underbar färg på man och svans. Resningen är ståtlig och tillsammans med utstrålningen kan man inget annat än falla för den vackra hingst.
Det jag vill få fram ur raserna är då detta:
  • Tinkern
    Färgen, teckningen, storleken (hingsten ovan ligger på ca 1,60m), grovheten och behåringen.

  • Welsh coben
    Resningen, utstrålningen, steget, storleken (mellan D-ponny och 1,60m mått) och ridbarheten.
Jag kan förklara lite hur jag tänker som på vissa delar som inte är så självklara. Storleken vid en korsning av dessa raser kommer att ligga på mellan 1,50-1,60m, vilket passar mig utmärkt som ryttare och hästmänniska då jag själv är 1,64m. Tinkern är grövre i sig och tillsammans med welshen så kommer dom att ta fram en grov häst men utan att bli alltför tung. Welshen har mycket bättre steg än tinkern och förhoppningsvis så ärver avkomman dennes gångarter. Jag vet inte om jag har alldeles för mycket fördomar men för mig känns det som att welsharna är med välridna än tinkrarna om man ser över majoriteten! Självklart finns det välridna och superfina tinkrar men det är sällan dom syns till som sagt; jag vet själv av 2st. En är D-ponny och tävlar hoppning med underbar hoppteknik och den andra är storhäst som är urläcker att se på i dressyren!

Detta är min drömhäst, håller ni med mig eller tycker ni att jag har fått några skruvar lösa? ;)

P.S. Jag ansåg att jag kunde göra reklam för dessa vackra hästar, därav lånad jag bilderna och jag anger tydligt och klart källan och fotograf. D.S.
P.S.2. Jag är inte särskilt insatt i ämnet uppfödning eller VÄLDIGT insatt i raserna i sig så tänk på det vid kommentarerna :) D.S.2.

Kommentarer
Postat av: vicky

P.S. D.S. P.S.2. D.S.2. hhaha

2011-08-10 @ 13:07:16
URL: http://vwestin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback