Torsdag 11 augusti - dressyr Lucifer

Jag vet inte var jag ska börja. Den känslan, den powern, det steget, den harmonin. Det är bannemej inte ofta man får vara med om allt det på samma gång!

Hyffsat lugn start, dock tror jag att Camilla glömde bort det ibland och satte mer press på oss, haha! Började väldigt lugnt med att jobba skritten; serpentinbågar med halt på medellinjen. Därefter las även rygga till. När det såg bra ut övergick vi till trav och jobbade på samma sätt. Riktigt nyttig övning för Lucifer då han lätt tappar bakdelen i halterna. Nu kom han under sig och släppte efter riktigt fint i ryggningarna!

Därefter gick vi in på volterna, jobbade med tempoväxlingar + öka/minska volterna. Varvbyte genom att byta om volt eller snett igenom med skänkelvikning på diagonalen, undan för ytterskänkel. Här kändes han superfin, svarade snabbt fram och tillbaka med bra tryck! Här kom första känslan+power+steget+harmonin in, jag dog en smula.

Sedan las galopp till, väldigt enkelt; galoppfattning och rulla på i galopp för att hitta tempot och formen. Galopp i båda varv. Höger varv sista volten, han lyfte upp mig bland molnen..

Skrittpaus för att sedan gå över och jobba med skänkelvikning. Vänd in vid C och A, flytta undan för innerskänkel. Enkel och nyttig övning som man underskattar! Från början stämde det inte riktigt men på slutet fick vi till det hyfsat i alla fall!

Mycket nyttig och bra första lektion för terminen! :)

Den här powern var det i ponnyn idag! Dock mer balanserat och samlat!
Foto: Malin Nordin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback