Lördag 6 augusti - dressyr Lucifer

Då det regnade idag igen blev det åter ridhuset. Tror att Lusen tyckte att det var rätt så skönt att få slippa regnet en stund till.

Dagens mål med ridpasset: Hitta stabilitet i formen och en samlad energi.

Det märktes att han var trött efter fredagens pass då han lätt tappade formen och sprang iväg eller tappade takten. Jobbade på samma sätt idag från början med volter och mjuka bågar längs långsidan. Därefter övergick jag till serpentinbågar som är min favoritövning främst på uppvärmningen. Den är bra för då kommer min tankeverksamhet igång, jag kordinerar hjälperna snabbt mellan övergångarna och hästen får värma upp i båda sidorna. Jag jobbade så i både skritt och trav vilket fungerade riktigt bra. I traven däremot gjorde jag så att jag travade 3 serpentinbågar, bröt av till skritt, ett varv på en stor volt och därefter trav + serpentinbågar igen. Varför jag valde att göra så var för att vi skulle få en bra känsla igenom hela passet och inga avbrott med dålig känsla. Då han inte orkar kändes det schysstast mot honom + att underlaget är som sagt lite tyngre nu i början innan det har börjat sätta sig.

I galoppen la jag mig på en volt, galopperade något varv, bröt av till skritt, fattade ny galopp. Arbetade så i båda varven. Hans svagaste gångarter är som sagt galoppen och då kändes det bäst att bara ta något varv i taget :)

Foto: Malin Nordin | Bild från dressyrträning i våras
Finaste killen! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback