Volter med bommar och kryss på slutet

Igår stod det cavaletti på schemat. Jag hade även Sandras grupper så totalt höll jag i 3 lektioner igår kväll. För att slippa onödig tid med att bygga om körde jag samma övning med alla grupperna, vilket passade perfekt då jag och Sandra för en gångs skull tänkt likadant med kvällens lektioner.

Kvällens bana:
Konerna är utställda för att eleverna enkelt ska kunna hitta bra vägar och inte gena i hörnen och svängarna. Börja enkelt med att trava över den röda bomserien med upplagda bommar zickzack (började med nedlagda som uppvärmning). Därefter runda den gula konan för att få en bra väg till volten med de lila bommarna. Volt över bommarna och fortsätter sedan runt nästa gula kon, vänder in en bit innanför spåret, igenom de två gröna bommarna och därefter ut igen till spåret och runda nästa kon. Samma sak på denna kortsida, volt över bommar och sedan fortsätta från början.

För att eleverna skulle kunna koncentrera sig på sin egna ridning så mycket som möjligt delade jag upp grupperna så hälften red volterna och hälften hoppade över dom. Det blev bättre flyt och inte lika mycket kaos som det kunde ha blivit. Det var en lagom svår övning som passade alla grupper bra.

Då jag inte känner de andra grupperna så väl så avslutade jag enkelt med alla bommar upplagda zickzack medan på min grupp gjorde jag de sista två bommarna till ett kryss som dom fick skutta över. Hälften av ponnyerna hoppade och hälften tog bara ett stort kliv över. Alla skötte det jättebra och hängde med i sprången.



Onsdagskvällarna måste vara höjdpunkten på veckan, jag får alltid ny inspiration och motivation när jag har min barngrupp! Dom ger mig inspiration till att utvecklas som ridlärare och även som ryttare. De små detaljer som jag påminner dom om påminner jag mig själv om under mina egna ridpass. Tänk att en timme i veckan kan göra så mycket!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback