Varför jag gör det

Det är säkert många som undrar varför jag drog igång projektet "Hästar före alkohol". Vissa kommer fram och frågar, andra funderar själva. Själva projektet bli bara mer och mer populär på ridskolan bland ungdomar och jag tycker det är jättekul att det har ökat från 9 till 17 deltagare på 3ggr. Det är inte illa!

Till anledningen varför jag valde att starta det; jag tycker inte att minderåriga ska dricka alkohol. Kort och gott. Jag förstår inte anledningen till att dricka då man är under 18år. Det man gör då är olagligt och inte alls så tufft och coolt som vissa verkar tro. Inte höjer det ens självförtroende och gör så att man vågar mer heller. Inte i längden i alla fall, kanske för stunden. Dricker man för mycket kan man få minnesluckor, göra saker man egentligen inte vill eller inte skulle göra annars och troligen spy. Är det verkligen så en kväll ska sluta? Att man sedan kan bli bakis dagen efter och kanske fortsätta spy ikapp med huvudvärk gör det inte så mycket bättre. Nej, det händer inte alla. Vissa känner inte ens av spriten utan blir bara "roliga". Men jag tycker att det är fel att uppmuntra någon till att dricka.

Alkoholen förstör så många människor på ett eller annat sätt. Det är inte bara det roliga som man tror att det handlar om. Det finns så mycket skit också. Vissa människor blir aggressiva med alkohol i kroppen, vissa tappar förnuftet och kör rattfull, vissa slänger ur sig saker som kan ge konsekvenser etc. Allt det kan resultera i misshandel, våldtäkt, slagsmål, dråp, familjesplittning, förstörd vänskap och mycket mer. Jag säger det igen; nej, det är inte alla människor som blir så. Vissa kan ta ansvar för sina handlingar och vet när dem ska säga stopp. Men varför säger man inte stopp direkt?

De mesta av de ovanstående konsekvenserna har jag tagit del av. Det har inte hänt mig själv men mina vänner har drabbats av det. Jag tror inte att det är roligt för någon människa att se någon må så dåligt som man verkligen bryr sig om. Vissa människor kommer aldrig tillbaka heller utan lever genom sorgen eller det traumatiska som hänt.

Jag vill inte att ungdomarna ska vara med om det när dom växer upp, medan dom fortfarande har kvar så mycket av barndomen att uppleva och göra. Man kan ha roligt utan alkohol, man kan skaffa nya vänner, man kan hitta kärleken, man kan bli accepterad som man är. Det försöker jag lära ungdomarna och jag hoppas att dom förstår vad jag vill förmedla. Jag hoppas att dom vågar stå emot grupptrycket och gå sin egen väg i livet.

Jag gör det här för att jag bryr mig om ungdomarna. För att jag inte vill att de ska hamna i skiten.



Kommentarer
Postat av: Amanda

Jag tkr det är super bra att du dragit igång hfa! Är så bra sammanhållning nu sedan det startade och det är det fler som tkr!:D

2011-04-06 @ 19:50:42
URL: http://www.amandahopp.blogspot.com
Postat av: Sofiaa

Håler fullständigt med amanda!



Pernilla, du är grym!

2011-04-08 @ 09:14:24
URL: http://sofiaamariaa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback