Utvärdering gårdagens teori

Teorikvällen började med hästhantering och hästens beteende. Först pratade vi om beteendet och jag har nu lärt mig dessa saker;
  • Hästar äter mellan 14-16 timmar om dagen
  • Hästar dricker 1-2ggr/dag
  • Hästar sover 3-4 timmar om dagen
Jag hade en någorlunda koll på det innan men inte exakta siffror. Tänk så mycket bättre man kan sköta om hästens om man vet om dess beteende och naturliga vanor! Självklart gick vi igenom mer också men det var det här som fastnade mest. Dels för att det var nytt och intressant och för att det andra hade jag redan kännedom om.

Efter pratstunden visade Karin och Golden upp sig och hur de arbetar och kommunicerar tillsammans i vardagen. Karin tog upp en hel del tänkvärda saker som jag inte alls hade tänk på innan. Hon visade även grundläggande övningar man kan göra med sin häst för att få bättre förståelse och kommunikation och även mer avancerade saker; t.ex. skänkelvikning på volten från marken. Den ni!

När vi fått se hur man ska agera via kroppsspråket fick vi hämta in ridskolehästarna och själva pröva. Jag kan dra en längre utvärdering av det sedan då jag tog in Lucifer :) Vi lärde oss något nytt i alla fall!



Andra delen av teorikvällen bestod av tömkörning. Johanna visade med Donna grunden i tömkörning, förklarade varför man gör det och hur det kan vara bra för hästen. Donna skötte sig exemplariskt med att visa övergångar, runt på volten, på fyrkantspåret och hur snygg hon kan vara när man väl får ihop henne. Och det är från marken! Jag kan dra en längre historia om det sedan också vilket är rätt så intressant!



Riktigt bra kväll, eloge till Helen och Johanna som anordnade det hela! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback