Rätt sittben och tidspress

Gårdagens lektion med barnen gick både bra och dåligt. Ponnyerna skötte sig mycket bättre den här veckan och skötte sig precis som man ska göra. Dock fanns två undantag som fortfarande inte förstår hur man sköter sig på lektion. Förhoppningsvis så förstår dom det till nästa gång.

Jag tycker det blir jättesvårt att få igenom målet med lektionen när det händer saker så att man måste pausa allt 5-10min. Det är så pass värdefull tid att man inte har råd att mista den. Igår kom inte lektion igång förrän 19.10 och det känns varken bra för mig eller eleverna. Speciellt då jag har sista lektionen och privatryttarna står och stampar utanför redan kvart i för att komma in. Tar man bort skritten så blir det inte mer än 30min koncentrerad ridning och det känns inte rättvist. Jag hinner inte lära ut det jag vill hinna med, i princip endast uppvärmningen hinns med och eleverna tycker antagligen att det är samma sak varje vecka. Nej, jag måste ta mig en funderare på hur jag ska lösa detta. Både med tiden och hur jag lägger upp lektionerna som.

Men i alla fall, för att återgå till gårdagens lektion lite mer ingående så var målet att gå igenom "lättridning med rätt sittben". Det tog en liten stund innan alla förstod men på slutet så klarade alla av att hitta rätt sittben och även att byta. Det är dom stunderna som gör att man vill fortsätta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback