Gianna

Som de flesta av er vet har jag varit hästskötare på tävlingar åt Linda och hennes häst Gianna sedan 2008. Nu i veckan blev jag erbjuden att rida denna fantastiska häst och idag drog jag mig ut till dom! För er som tror att Gianna är en lätt häst att rida kan kasta sig ner i gödselstacken för det är långt ifrån sanningen! Det enda som gällde var ytterhjälper, stadiga skänklar och mycket beröm. Det kan säkert låta hur enkelt som helst men det var väldigt svårt då hon reagerade på minsta signal. Vissa stunder funkade ingenting och jag förstod inte vad som var fel men när jag väl gjorde rätt så kändes det kanonbra!

Linda hade mycket nyttiga övningar som jag fick rida igenom för att hitta balans mellan mig och Gianna så att det skulle fungera. Mycket varierande arbete på volt i alla gångarter, öppna i trav och även en del galopparbete (med galoppombyten bl.a.!). På slutet blev det även några få språng och jämarns vad den hästen kan öka hastigheten på en hundradels sekund! Visst att Donna kan suga tag i hindret men inte med den här kraften! Jag blev totalt överrumplad första gången eftersom hon hade klívit över de lägra hindrena i normalt tempo men när Linda väl höjda upp till 0.90-1,00m blev det andra bullar! Jag tror både att jag och hästen tyckte det var minst lika roligt att få hoppa av oss lite!

Sa jag att vi under några få steg, någon hundradels sekund upplevde passage/piaff känsla? OTROLIGT!!


Foto: Pernilla Larsson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback