Gårdagens lektion med barngruppen

Igår hade vi teori med syfte att träna på sitsen i alla gångarter, träna på galoppfattningarna och prata allmänt om sitsen. Världens bästa Hunter fick ställa upp som longeringsponny och det gick jätte bra! I traven fick dom träna på att rida lätt med händerna i midjan för att få större förståelse för att balansen inte sitter i tyglarna. I galoppen gjorde vi samma sak men då fick dom hålla i sig i manen eller sadeln. Barnen tyckte att det var en jättebra övning och dom sa själva att dom lärde sig en hel del. Under lektionens gång fick dom även ställa frågor om sitsen, varför jag säger "så och så" och varför man gör så. Dom fick även testa lite lätt skillnaden på att ha tummarna uppåt och ha dom åt sidan för att känna av effekten. Det är så otroligt roligt att ha barnen när dom känner att dom lär sig något och att dom har roligt på lektionerna, både de praktiska och teoretiska.

Ska ta reda på terminsplanering och göra en individuell planering för min grupp så snart det går. Det är så mycket bättre att lägga upp lektionerna i förväg med olika övningar för att nå målet för terminen och man slipper stressa samma dag bara för att man inte har tänkt på det. Ett tips till alla instruktörer!

Ikväll blir det ridning för min egen del och nytt blir det för ikväll har vi vår nya ridlärare! Ska bli spännande för jag har hört så mycket bra om henne som instruktör. Förhoppningsvis har jag Donna eller någon annan häst som jag känner bra så att man kan göra ett bra första intryck. LADDA!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback