Dressyris på Donnis

Äntligen är Donna fräsh och det är med råge... Kunde knappt stå still i stallgången i väntan på att få gå in till manegen! Med spetsade öron och stora kliv var hon nog lyckligast av alla ridskolehästar när hon skrittade fram i världens tempo. Vi började lektionen med att låta hästarna rulla på i alla gångarter på långa tyglar så att dom fick komma igång själva utan att ryttaren stör. Sedan var det dags för dagens övning vilken var verkligen något för hjärnan!

Börja med att rida uppför medellinjen och öka traven till X, därefter korta upp traven till du kommer till C och gå ut i vänster eller höger varv (varannan gång). Volt i hörnet, därefter skänkelvikning nästan till X, volt till B/E sedan skänkelvikning ut till spåret igen. Så rullade vi på i båda varven för att sedan jobba lite galopp på volterna.
Andra gången vi red banan var det först öppna på medellinjen för att sedan öka traven från X ut till C. Nästa skillnad vad galoppvolt vid B/E. Mycket nyttig övning måste jag säga! Donna skötte sig väldigt bra för att ha stått en tid. Dock var det lite delade åsikter hur vi skulle göra och med en ryttare som inte hade så mycket koll på sig själv men vissa stunder klickade det riktigt bra!

Imorgon är det hoppträning på tävlingsgruppen. Dock blir det inte Donna jag rider då både jag och Helen tyckte det var orättvist mot henne att hoppa när hon inte är igång så det blir Lusen jag rider istället!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback