Dagens lektion

Det gick kanonbra på dagens lektion! På schemat stod det markarbete med en jättebra bana för kontroll på både dig själv och hästen. Först började vi med att arbeta hästarna på volten som uppvärmning med mycket fokus på formen och ett bra tempo. Donna kändes jättefin! Behövde bara korta tyglarna så började hon arbeta och tyckte att det var roligt. Bästa delen för oss var som vanligt galoppen, jag tror att båda har lättare för den delen. Det blev även mycket minska och öka volterna, det är något som jag behöver träna på då jag ofta slarvar genom att bara styra in hästen på volten istället för att flytta den. Jättebra uppvärmning!

Då till själva övningen, jag hoppas att ni ska förstå min fina skiss. Vi började med att rida i höger varv och runda konan längst ner på skissen och trava över bommarna. Det var rätt så korta avstånd eftersom det blir en snäv sväng och hästarna hamnar i lite lägre tempo där. Följ innespår och var noga med att runda hästen runt konen i hörnet, till hjälp fanns två bommar också. Sedan skänkelvikning (de små strecken som blir som en stege), in på volten ett varv och sedan skänkelvikning ut igen till nästa hörn. Över nästa bom-par, runda konan och ut på stora spåret. Vid X är det galoppfattning och rulla på över studsen som är på långsidan. Innan kortsidan kommer var det avsaktning till trav igen på rakt spår. Sedan fortsätter bara vid nästa kona som jag beskrev i början.

Donna skötte sig riktigt bra! Det jag har problem med är att sluta pillra med innertygeln på böjda spår och i skänkelvikningarna. Till slut var det bara att släppa innertygeln och då fungerade det klockrent! Att det ska vara så svårt att låta den vara? Bommarna gick antingen jättebra eller skitdåligt, vissa stunder kändes det som att Donna fick riktigt trevliga lyft över. Själva studsen var inga problem, någon enstaka gång släppte jag iväg henne för mycket och hon blev lång och flack, annars gick det riktigt bra!

Att tänka på till nästa gång: Stilla med innerhanden för att störa hästen så lite som möjligt och inte överböja halsen.
Behöver jag säga att våran nya ridlärare är kanonbra?



Kommentarer
Postat av: scba

GUD vilken skiss talang du har :D ska anlita dig nästa gång jag ska göra en skiss ;)

2010-09-03 @ 15:40:20
Postat av: julia

vad har ni för ridlärare? :)

2010-09-03 @ 18:17:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback