Svar på kommentar till anonym‏

Postat av: Anonym
Men varför är hästen bakom hand på alla bilder? det är farligt för en häst att vistas i det läget!


Ååååh vad jobbigt det är med dessa kommentarer. Han är INTE bakom hand, han är bakom LODPLAN.
Det är STOR skillnad.

Text tagen ur artikeln: http://blogg.aftonbladet.se/ridsportsbloggen/2009/11/reportage-framat-och-nedat-med-ove-sloor
En häst som går bakom hand och en häst som går bakom lodplan är två helt skilda saker. Ofta blandar folk ihop dessa.
- Bakom hand är att hästen inte går fram till bettet och du har ingen kontakt med bettet överhuvudtaget.
- Bakom lodplan är det jag som ryttare som bestämmer. Ibland vill jag ha hästen bakom lodplanet, men med en mjuk och fin kontakt i munnen.
- Ryttarens hand ska hela tiden säga: Varsågod och gå.
- Allting ska komma bakifrån och framåt till en snäll och vänlig hand som mjukt möter upp hästen.


Om du själv tittar på bilderna så ser du kanske skillnaden.
Han har mjuk och fin kontakt fram till bettet, han försöker inte komma undan det. Sedan så har det med styrka och svagheter gör olika hästar.
Man kan även se på bilderna att han använder ryggen och är avspänd.
Men om han nu går bakom hand, så är det farligt läge för toppryttarna också! :O


Stackars Parzival som är riden av Adelinde Cornelissen och Björsells Briar som är riden av Jan Brink!
Stackars stackars hästar!

Eller?


Läs gärna på lite mer innan, eller våga stå för den du är, så behöver jag inte förklara på ett sätt som en 10åring skulle förstå :)

/Malin

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Hej igen!

Råkade misstolka begreppen.

Jag är en travtjej och rider bara lite som en extra träning till travhästen har.

Vi i travet håller ju upp hästens huvud när den springer, detta för att hästen annars får svårt att andas, därför jag undrar om det kan vara bra att rida en häst (och såklart) bakom lodplan.

Anledningen till att jag var anonym är att jag inte har någon blogg och kommer från sthlm, så tänkte att det kanske inte spelade någon roll.

2010-10-23 @ 10:25:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback