Säkerhetsväst är en billig försäkring

Det är många som undrar varför jag alltid rider med säkerhetsväst. "Du behöver ju inte ha den i dressyren", "Du har ju fyllt 18, varför ha den?" och fler liknande. Jag kan säga såhär; hade jag inte haft min säkerhetsväst hade jag inte stått här idag. Jag hade nog inte ridit idag heller. Genom mitt ridliv har det kommit och gått 3-5 västar på grund av avfallningar som har tagit så pass hårt att västarna var tvungna att kastas bort. Senast var bara nu i somras på den lok/reg hopptävlingen då jag och Donna krashade rejält. Min rygg var inte bra förrän 2-3 månader efteråt.

Idag skulle vi i tävlingsgruppen jogga igång hästarna lite lätt och ta något skutt för att komma igång inför helgen. Donna kändes hur fin som helst, jobbade på och hade jättefin framåtbjudning! Det känns hur bra som helst inför dressyren på söndag!
Sedan skulle vi ta något skutt, hon hoppade jättetrevligt på det lilla hindret och skuttade runt och tyckte livet var lajbans. Vi hoppade räcket på ca 80cm 2ggr i höger varv och jag tänkte avsluta på det i vänster varv också. Jag taxerade helt fel, Donna litar på mig och hoppar av. Vad tror ni händer? Samma scen som utspelade sig i somras förutom att Donna lyckas hålla sig uppe men jag flyger av som en kanonkula. Så nu har jag förbannat ont i rumpan, svanskoten och en del av ländryggen.

Jag har väst för att jag inte vill dra på mig skador som kan sluta med att jag inte kan rida mer. Därför har jag väst.

Kommentarer
Postat av: Ida Andersson

tycker inte alls att du behöver förklara varför du har den utan det är jätte bra att du rider med den:) själv har jag aldrig lärt mig att gilla att rida med säkerhetsväst, men köpte en ny för ett år sedan som jag iaf kunde rida med som jag haft när jag ridit björn lite mer galna hästar men tyvärr brann den upp..

2010-10-16 @ 18:54:39
Postat av: Anonym

Hur ska man få en häst att gå i form? :)

2010-10-17 @ 15:12:39
Postat av: frida

Helt rätt!

varför riskera att få sluta med hästar?

när man kan ha en väst som hjälper mot så otroligt mycket som folk inte tänker på vad som kan hända annars..

2010-10-17 @ 21:24:11
URL: http://fwidmark.blogg.se/
Postat av: Maria

Klokt! Helt klart ska man använda sig av väst, finns ingen bra anledning till att inte göra det. Jag är dock precis som ida inte riktigt bekväm i väst. Kan bero på att det inte fanns(?) väst när jag började rida eller så var det åtminstone inte lika vanligt som nu. Tycker att väst ska vara lika självklart som hjälm. Själv skaffade jag min väst efter en ridolycka. Det är lätt att vara efterklok... :S

2010-10-19 @ 16:44:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback