KM helgen

Lördag hoppning
I lördags var det dags för KM i hoppning och jag hade anmält mig och Donna till LD, alltså KM klassen. Jag valde att skritta fram henne en bra stund utomhus innan vi skulle in på framridningen/framhoppning så att hon fick bli varm i musklerna så att jag kunde jogga igång henne direkt. Det är lite synd att det är så kort tid man hinner rida fram inomhus då det är en maxgräns på 5 ekipage på framhoppningen. Donna var hur fin som helst under uppvärmningen! Det var bara att korta tyglarna och sitta och njuta, hon sprang på av egen maskin och frustade runt som världens mest tävlingsinriktade häst. Dock så var känslan inte lika bra under själva framhoppningen då hon inte bjöd riktigt på hindrena och vi vägrade säkert 3-4ggr innan det var dags att gå in på banan. Så nej, jag hade ingen bra känsla när vi gick in.

Donna däremot verkade ha helt andra tankar så hon sprang på för kung och fosterland medan vi väntade på startsignal. När signalen gick och jag fattade galopp var det som att sitta på en helt annan häst. Mot varje hinder på banan laddade Donna rejält och hoppade som jag vet inte vad! Så bra känsla har vi nog inte haft på tävling sen hemmatävlingarna i juli! Dock kom ponnyryttaren fram i mig när omhoppningen började så det var för mycket innertygel och för lite allt annat i svängen så vi fick ett stopp men sedan flöt det på hur bra som helst!

Så glad och nöjd har jag nog inte varit efter en hopptävling på länge för nu fick vi rida vår första omhoppning i 90cm!



Söndag dressyr
I söndags var det dags för dressyren och jag hade anmält oss till LB:1 (KM klassen) och LA:3. Donna var superfin på framridningen inför LB:n och när vi kom in på banan kändes det riktigt bra. Men precis som vanligt släpper jag ut tyglarna säkert 1dm väl inne på banan så Donna blev lite ostadig i formen vissa stunder och det var mycket händer som for fram och tillbaka = Donna vickade fram och tillbaka med huvudet. Vi fick inte till mellantraven som jag ville riktigt men resten av programmet kändes faktiskt riktigt bra.

Resultat: 63,00%
Nöjd med vår insats? Ja. Nöjd med placeringen? Nej, inte det minsta. Har inte varit så besviken på länge tror jag.


Inför andra klassen var både jag och Donna trött så vi var lite väl sega på framridningen och jag kom aldrig till den ridning som behövs för att komma åt LA-formen på henne. När vi kom in på banan hade Donna hittat en extramotor någonstans för då sprang hon på som jag inte vet vad! Dock så var formen inte världens bästa (som det kändes) men oj vad roligt vi hade! Jag tror att jag satt och skrattade mig igenom ritten och vilken ökad trav vi fick till!

Resultat: 57,42%
Nöjd med vår insats? JA! Då vi har legat nere vid 50-53% tidigare så var det här jättebra! Nöjd med placeringen? Vem bryr sig om placeringen när känsan var så rätt?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback