Explosion i bakdelen

Vänstra bilden från augusti och högra bilden från lokala dressyren i Härnösand.

Dressyr idag, skulle egentligen ha haft Cookie men hon var tydligen inte helt fräsh så det blev Donna. Bara av att skritta fram henne kändes hon hur pigg och fin som helst och det kändes som att hon var redo att arbeta. Jag kan säga att den energi och de explosioner hon fick till vissa stunder under passet var jag inte beredd på! Uppvärmningen bestod av arbete på volter, både längs fyrkantspåret och sedan på volterna. Donna pinnade på hur bra som helst och det var minimala hjälper som behövdes för att hon skulle lyssna framåt. Jätte trevlig energi i alla gångarter och i galoppen kändes det som att jag fick upp henne i formen mer än vanligt och det kändes riktigt bra!

Själva övningen gick ut på att vi hörnet mot långsidan göra en nogrann hörnpassering och sedan övergå i en sluta. Vid B rakställ hästen mot K/H och öka skritten/traven. Gå sedan över i nya varvet och gör samma sak där. Så det blev öppna, öka snett igenom, öppna, öka snett igenom. Öppnan gick bättre än väntat trots motstånd från Donnas sida, hon är inte så smidig som man önskar... Första försöken till ökning blev galopp och "hej och hå vad det går". Därefter bestämde jag mig för att rida lätt och se om det gick bättre och jag säger då det, den ökningen hon fick till då var inte att leka med! Till och med Camilla lät lika fascinerad/chockad som jag kände mig och Donna sköt mig ur sadeln! DET HAR HÄNT NÅGON ENSTAKA GÅNG FÖRUT!

Jag kan säga att jag satt bara och log resten av passet. På slutet var både jag och Donna trött och det blev ingen ren takt i traven men galoppen var hon hur fin som helst! Världens bästa Donna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback