Vilket sittben ska man sitta på?

Dagens mål med barngruppen var att dom skulle lära sig vilket sittben man ska sitta på när man rider lätt. Från början var det lite klurigt att förstå vad jag menade men när jag visade hur hästen travar samtidigt som jag sa när man ska sitta ner och när man ska stå förstod dom bättre. För att göra det enkelt från början startade jag med en övning som gick ut på att dom skrittade på kortsidorna och sedan travade på långsidorna. På långsidorna fick dom kolla ner på hästens ben, lista ut om dom satt rätt och om dom satt fel fick dom rätta till det. På slutet gick det riktigt bra och alla förstod vad som skulle göras.

Sedan fortsatte jag med en övning där dom skulle träna på att byta sittben vid övergång till andra varvet. Det gjorde jag genom att dom fick trava runt fyrkantsspåret och vända snett igenom några ggr och byta varv på det viset. Alla gjorde det klockrent sista gångerna och jag kan inte annat än bli stolt över dom. På slutet fick dom ta någon galopp också vilket var lite klurigt nu när alla satt på nya hästar.

Måste bara få säga vilken förbättring alla har gjort under terminen! Idag red alla nya hästar och alla klarade av att rida dom hur bra som helst. Dessa ryttare kommer att komma långt, det är jag övertygad om!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback