Torsdagens dressyrlektion

Trodde att jag skulle få rida Kasper eller Camelia men till min stora lycka fick jag Ninor! Dagens övning var att träna förvänd galopp och enkla galoppombyten som jag uppfattade det hela. Vi började med att värma upp i alla gångarter med voltarbete. Ninor har verkligen förändrats, han kändes stressad och ville alldeles för mycket. Jag hade en någorlunda känsla i traven men mer än så var det inte.

Övningen: Skritt på kortsidan, rid in på långsidan och mellan två koner. Där ges galopphjälper för den förvända galoppen. Galoppera hela långsidan till nästa konpar där det återigen var skritt. Galopp vid hörnet, vänd in mot X där det är skritt några steg rakställd längs medellinjen. Därefter vänd ut mot nästa hörn och fatta förvänd galopp, skritt vid hörnet igen.

Efter uppvärmningen trodde jag inte att det skulle gå att få någon som helst kontroll över Ninor i denna övning men efter något varv förstod han vad som förväntades av honom och han kändes jättefin! Satte under sig i fattningen, lugn och sansad galopp (för det mesta) och riktigt trevliga övergångar till skritt för att vara honom.

Som avslut var det travarbete på volterna igen med att öka och minska volten. Som mest kanske det var 3ggr som han försökte dra iväg annars kändes han jättefin och arbetade på fint bakifrån! Förhoppningsvis får jag samma känsla nästa vecka då vi har dressyr igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback