Privatlektion med Lucifer

Foto: Malin Nordin



Vid 14.30 drog jag iväg till stallet för att pyssla med Lusen och sedan rida ridlektion. Världens goaste ponny medan jag pysslade med honom, mycket mysstunder tyckte han var på sin plats så borstningen tog sisådär 1 timme. Det absolut roligaste är när han slumrar till och sedan vaknar av att mulen är dränkt i vattenkoppen, haha!
Under sadlingen var han hur snäll som helst, bara stod och flyttade på sig innan jag hann be honom om det. När tränset kom fram tryckte han bokstavligt talat ner mulen momt bettet och gapade, haha. Sedan var det bråttom, en massa bufflande innan alla remmar var på plats.

Det som chockerade mig mest idag var att han stod som ett lamm vid uppsittningen, annars brukar han takta runt och tycka att han är stentuff. Istället tyckte han det när vi skrittade fram istället. Benen hade han inte koll på överhuvudtaget! Dom och bakdelen for åt alla håll och kanter och inte blev det bättre av att han tyckte att trava var mycket roligare än att skritta.

När det var dags att börja jobba blev han ännu mer exalterad. Då for hela kroppen överallt och det var för jobbigt att koncentrera sig så någon form kom inte förrän senare då han lyckades samla ihop sig. När väl formen kom var det en helt annan ponny att sitta på!
Under lektionen hann vi med voltarbete, sluta, öppna, skänkelvikning, ökningar och övergångar. Allt utom det sistnämnda kändes så otroligt klockrent att jag säkerligen såg ut som ett fån där jag satt och skrattade. Steget han fick till vissa stunder trodde jag inte att han hade i sig (okej då, det gjorde jag visst men inte har jag känt det förut), då var det bara att plocka fram magmusklerna för att trycka ner sig i sadeln och det var inte det lättaste!
Måste bara klämma in att han körde en Lucifer i första galoppen. Han tyckte det var skittråkigt att galoppera på mittvolten så han tog i av alla krafter och kastade sig åt sidan och drog iväg mot andra lektionen. Själv kunde jag inte göra annat än att skratta.

Jag kommer att sväva på moln ett bra tag framöver om ni inte redan förstått det. Världens bästa ponny!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback